Trăim vremuri în care angajații au nevoie de lideri. Care e de fapt cea mai bună dovadă că ești cu adevărat un lider

Trăim vremuri în care angajații au nevoie de lideri. Care e de fapt cea mai bună dovadă că ești cu adevărat un lider

Lider. Un cuvânt care fascinează aproape orice manager al secolului nostru. Îl întâlnim aproape în orice cv de manager, trecut pe lista calităților personale, adesea susținut cu exemple concrete, considerate adecvate. Apare frecvent în anunțurile și interviurile de angajare a unui manager, candidatul fiind minuțios disecat pentru a fi identificate probe bio-psihice care să ateste sau să contrazică apartenența sa la această categorie. Un cuvânt pe care cei mai mulți manageri doresc cu ardoare să-l folosească subordonații lor atunci când își caracterizează șeful, în discuțiile informale dintre ei.

Lider. Un concept intens analizat, de aproape un secol, de științele socio-umane care au dezvoltat cu privire la el nenumărate teorii. Acestea încearcă să identifice calitățile ce-l definesc, natura lor (înnăscute sau dobândite) și comportamentele ce-l validează, construind tipologii în care pot fi încadrați cei ce aspiră la acest statut. Este omniprezent în cursurile școlilor de business de la orice universitate din lume și  constituie un deziderat educațional pentru orice dascăl bun care formează studenții pentru a deveni cu timpul manageri. Un concept pe care se construiesc cele mai multe programe de training pentru manageri.

Poate de aceea nu e de mirare că numeroși manageri, indiferent de nivelul ierarhic, atunci când vor să-și mai adauge niște competențe pe lista din cv, aleg un curs de lider/leadership.

De aceea numeroși manageri citesc, uneori compulsiv, articole și cărți despre lideri/leadership, cu speranța că le vor fi de ajutor pentru a face pasul de la manager la lider.

De aceea internetul este plin de liste mai scurte sau mai lungi ce conțin calitățile care definesc un lider și de sfaturi despre cum pot managerii să-și dezvolte aceste calități. Cel mai adesea calitățile sunt amestecate, fiind înșiruite multe ce sunt comune pentru orice manager bun. Manager care, totuși, nu va fi niciodată considerat de subordonații săi un lider.

De aceea multor manageri le vine greu să înțeleagă ce trebuie să facă pentru a fi cu adevărat lideri și pentru a fi  recunoscuți ca atare de cei pe care îi conduc.

În organizațiile economice termenul este adesea supralicitat, banalizat prin utilizare excesivă sau devenit generator de confuzie prin interpretări la nivel de bun simț. În realitate lucrurile sunt mai simple și nu e neapărat necesar ca un manager să fie lider în fiecare zi sau ca orice manager să fie neapărat un lider.

Există totuși situații în care e de dorit ca fiecare conducător de departament sau firmă să demonstreze că este un lider. Astfel de situații sunt cele care arată că a fi lider nu însemnă să acționezi zilnic ghidat de o listă de calități și comportamente înșirate într-un articol, într-o carte, într-un curs urmat la facultate sau într-un program de training, mai mult sau mai puțin stiințifice. Dar modul cum vei acționa efectiv într-o astfel de situație te va legitima sau nu ca lider, nu la vreun viitor interviu pentru un post de manager ci în fața tuturor celor care te cunosc.

E vorba de situațiile limită, care în viața firmelor sunt reprezentate de perioadele de criză economică severă, ca cea care tocmai se derulează, situații în care existența oamenilor în firmă ajunge să fie pusă în discuție.

Dacă departamentul sau firma la care ești manager este sau va fi afectat(ă) de actuala criză economică și se va pune problema renunțării la oameni pentru a salva cifrele financiare, acesta este cel mai bun moment în care poți să probezi că ești cu adevărat un lider.

E simplu:

Numără oamenii pe care îi ai azi în subordine. Numără-i din nou după ce criza va trece. Compară cifrele și vei ști dacă ai fost lider sau doar manager. Și vor ști asta și toți cei care te cunosc, fie că îi conduci sau nu în munca lor.

De ce?

Pentru că principala caracteristică a unui lider adevărat este că atunci când pare că totul se năruie în jur acționează după un anumit principiu și reușește să găsească soluțiile în acord cu acesta.

Principiul este:

Din iadul ăsta trebuie să ieșim toți în viață.

Fără această caracteristică, restul calităților vehiculate sunt bune doar pentru a descrie un manager conștiincios sau pentru a fi dezbătute într-un training de leadership cu iz de șuetă.

Articol publicat pe https://republica.ro/ 



Adaugă un comentariu